onsdag 25 november 2009

"Normal läggningstid!"

Har i dag haft en diskussion med mina döttrar om vad som är "Normal läggningstid" på vardagarna då det är skola.

Vad är en "normal" tid att lägga sig när man går i 6:an och 8:an?

Svårt att säga skulle jag svara, det "beror på" till viss del. Vissa barn behöver mindre sömn och "klarar" av att både vara uppe lite längre och även kliva upp i tid. Medan andra barn/ungdomar är precis tvärt om. Våra tjejer verkar orka vara uppe hur länge som helst...!

Sedan handlar inte allt om vad dom klarar av utan att det allt som oftast när man går i skolan så behöver dom sova i tid för att orka med tempot och orka hålla både humöret och intresset uppe hela dagen.

Jag kan absolut inte sticka under stol med att vi inte är helt överens i ämnet!

Jag får spader på dessa diskussioner som dyker upp lagom till läggningstid nästan varje kväll!

Vi har en överenskommelse om när man skall ligga och när det sedan skall vara släkt. Men jag kan säga att till 80% så stöper det och det blir senare än tänkt!

Det är alltid något som är missat; mobilen skall laddas, glömt att gå på toa, måste dricka vatten mm.

Visst det är handling och konsekvens och visst är det min uppgift som förälder att tjata och gnata och deras uppgift som barn att testa men ibland skulle det vara så skönt att slippa tjata.

Ja, ja, jag var förmodligen precis lika som dom när jag var tonåring!

Vi ses!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...