söndag 6 februari 2011

Glassmaskin!



Ännu en ganska onödig pryl har hamnat hemma hos oss...!
Men en ack så rolig, och supergott blir det!
Jag har suktat ett bra tag på en glassmaskin och kollat både på sådana med kompressor och sådana utan. Det är en stor prisskillnad. Dom med kompressorer kostar mellan 4 000 kr till 5 500 kronor. Och ja visst skulle jag vilja ha en sådan men frågan är hur mycket glass man gör på ett år, och är den så mycket bättre än en utan kompressor.

Jag gjorde en liten marknadsundersökning....(som vanligt...) på glassmaskiner utan kompressor och det var en som "Bäst i Test" och det var Philips och den kostar 799 kr och har ett frysblock som man lägger i frysen i ca 24 timmar innan man skall göra glass.

Blocket tar ingen plats alls i frysen och det ser jag som viktigt. De andra glassmaskinerna som inte har kompressor där lägger man hela bunken i frysen och det tycker jag tar på tok för stor plats.
Nu har jag gjort glass tre gånger och i går när jag gjorde jordgubbsglass så blev den helt perfekt!

Å så god!!!

Här kommer ett bra grundrecept som jag tycker var kanonbra att börja med;
3 äggulor
1 dl strösocker
2-3 tsk vaniljsocker
2,5 dl mjölk
2 dl vispgrädde

Vispa äggulorna, sockret och vaniljsockret tills det är luftigt. Tillsätt mjölken under omrörning.
Vispa grädden hårt och rör ner de övriga ingredienserna i grädden. Blanda väl.
Slå på glassmaskinen och häll plandningen i nedkylningsskålen.

Tillredningstid 40-50 minuter.

Det går även bra att frysa in detta i en form direkt men då måste man röra om i glassen ett par gånger så det inte bildas iskristaller i glassen.

Lycka till!

Vi ses

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...