söndag 28 november 2010

1:a Advent å Julskyltning.

Min superfina ljusstake från Bloominghome



Så var det då jul igen...! Eller ja nästan i alla fall.

Det är så otroligt mysigt de här veckorna innan jul. Jag älskar advent. Jag har sagt det förr och säger det igen. Det är det här "light" julen som jag gillar innan allt annat pynt kommer fram. Tomtar och sån´t. Nu är det bara så fint med stjärnor och röda gardiner och nya ljusstaken från Bloominghome på köksbänken.

I dag har det då varit julskyltning här i Sundsvall, förmodligen har det väl varit det i nästan i varje stad i Sverige.
Superkallt var det också! Jag kan inte minnas att jag varit med om en sådan kall julskyltning någonsin. Inte ens när jag bodde hemma i Österund, eller i Åre heller för den delen.
-15 grader var det nu vid femtiden! Och det är otroligt kallt när man skall stå still vid ett bord och sälja knäck och sån´t i 1,5 timma!
Trots att jag hade min nya fina Canada Snow skor, min supermössa och tjocka dunjackan så frös jag om fötterna och hela mej!
Jag verkligen avskyr att frysa!

Men men, vad gör man inte. Det är ju för "ungarna" vi var på stan. Både stora och lilla A stod och sålde knäck, kakor, kransar, matbröd, korv med bröd, glögg och annat gott. För lilla A så var det fotbollslaget och för stora A som fick stå på två ställen så var det klassen och sedan för hennes franskagrupp.
Oftast så är försäljningen jättebra. Folk gillar att köpa hembakt. Det märks att många aldrig bakar och "passar på" att köpa när det är marknader.

Jag bakar rätt mycket, både matbröd, bullar och kakor så sådant köper jag aldrig på marknader.
Jo förresten. Tunnbröd. Jag bara ÄLSKAR hembakt tunnbröd och kan åka långt bara jag vet att det finns en bagarstuga som säljer.
Brorsan och hans fru gör ett makalöst tunnbröd "mommasbröd" som dom bakar i bagarstugan som finns på gården där hon är uppvuxen. Supergott och vilket lyx!
Bagarstuga hemma i föräldrarhemmet!
Sen söker jag alltid efter rörost eller grynost. Det är så himla gott! Och jag minns det så starkt från jag var liten på julen och var hos mormor och morfar eller farmor och farfar.

Fast i dag kan jag säga att jag är inte säker på att försäljningen gick så bra. Det var mycket mindre folk än det brukar vara och förmodligen beror det på kylan.

Trisst, för det har ju varit en hel del bakning och knäckkokande inför denna dag..., och så säljs inte allt.
Nu som tur är så är det rätt bra för vi föräldrar köper av nästan allt (eller nästan allt om det inte är supermycket) så det kommer oftast in pengar i kassan i alla fall.

Ha nu en fortsatt bra första advent!

Vi ses!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...