söndag 7 november 2010

Spökmaränger!


Ibland gör man saker man aldrig trodde man skulle göra.

Spökmaränger till exempel.

Hade aldrig tänkt på att man kan göra sådana förrän jag såg dom på "Allt om Mat" ´s hemsida.
Dom var ju hur gulliga som helst. Ni kan se hur dom ser ut "på riktigt" i "Allt om Mat" om ni läser mitt inlägg om lilla A:s spökfest.
Fast jag tycker mina blev rätt fina dom också! Vad tycker du.

Och dom gick åt med en rasande fart.
Här kommer receptet som jag då hittade på hemsidan "Allt om mat".

Marängspöken
10-12 st

2 st äggvitor
1,5 dl strösocker
10 g mörk choklad
Sätt ugnen på 100 grader.
Vispa äggvitorna till ett hårt skum. Detta tar ett par minuter.
Tillsätt sockret, lite i taget.
Vispa till en blank fast smet.
Fyll en liten fryspåse (2 l) med smeten, klipp av ett hörn (inte för stort hål) och spritsa ut på ett bakplåtspapper.

Gör små armar genom att nudda söpkena lätt med ett finger.

Grädda mitt i ugnen i ca 1 1/2 timma.

Låt dem svalna och smält därefter chokladen och fyll ett smörpapper som du gjort till en strut eller ta en liten sprits och spritsa ögon på spökena.

Klart!
Lycka till!
Vi ses!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...