onsdag 22 december 2010

Grynost!



Dan före dan före dan före dopparedagen..., var det i går!
Och jag är så lycklig för jag var ute och surfade lite och var ute efter ett recept på Grynost. Det är en Jämtländsk specialitet. En grynost har konsistens ungefär som keso. Det är en traditionell "bumat", mat som man åt på fäbovallen.

Det är hur gott som helst och mormor och morfar hade en sort som var slätare och farmor och farfar hade alltid en annan sort som var grynigare till jul.

Sen när jag flyttade ner till Sundsvall har jag letat med ljus och lykta efter det runt jul och när vi går på julmarknader brukar jag passa på att köpa.

Sen har jag upptäckt att dom har det på "vår" affär Sidsjöhallen.
Nu hittade jag ett recept på kokaihop.se, jag provade att göra det i går och det blev helt ljuvligt gott! Precis som farmors! Åh vad glad jag blev!

Grynost på hembakt tunnbröd är bland det godaste jag vet!
Här kommer receptet:

5 liter mjölk med hög %
2 msk ostlöpe (minst)
400 gr messmör, gammeldags
2 dl grädde som sedan vispas
Jag tog hälften av varje och det blev ungefär 7,5 dl färdig grynost.

Gör så här;

Hetta upp mjölken till precis under kokpunkten, ca 90 grader. Den får INTE koka.
Låt mjölken svalna till 37 grader.
Häll i ostlöpe och rör om.
Låt stå i ca 1,5 timma tills mjölken stelnat.
Skär sönder ostmassan.
Häll upp ostmassan i ett durkslag och låt vasslen rinna av i ett kärl.
Koka upp 1 dl (1/2 dl till halva satsen) av vasslen och rör i messmöret. Låt svalna.
Rör i messmörsvasslen i den gryniga ostmassan
Vispa grädden, blanda ner den vispade grädden i ostmassan och rör om.
Grynosten är klar.
Jag måste faktiskt erkänna att min grynost blev tom godare än den på Sidsjöhallen! ;-)
Lycka till!
Vi ses!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...