måndag 20 december 2010

Chai Latte!


Då var man invigd i Chai Latte världen....!

Har bara hört talas om den men aldrig druckit den förr. Men i dag slog vi till och jag gjorde den enligt konstens alla regler helt själv utan halvfabrikat eller färdigt chai-te.

Det var supergott!

Men jag vet nu varför jag inte kommit på detta tidigare och det är för att jag inte är så förtjust i att ha mjölk i te. Jag gillar rent te utan varken socker eller mjölk och då blir det här lite "sliskigt" till slut.

Men en i bland skall jag allt kosta på mig ett glas. Men det var som att äta en bulle eller nå´t.

G tyckte den var god, Stora A tyckte också att den var god men blev fort "mätt" sa hon. Lilla A tyckte inte alls om det..., men det förstod jag nog från början, hon vill heller inte ha mjölk i sitt te.

Vi har en kompis som inte dricker kaffe (iochförsig inte så ovanligt) men han dricker te och hade fått smak för Chai Latte och tyckte därför att vi skulle ha det hemma så han slapp dricka "vanligt" te....! Hm, vi som alltid har Brunkullans fantastiskt goda te hemma!

Här kommer i alla fall "receptet" på Chai Latte:

1 portion.

2 dl vatten
1 bit färsk eller torkad ingefära
1 bit kanelstång
4 st kardemummakärnor
1-2 tsk svart te
1 dl mjölk
2 tsk råsocker eller strösocker (jag tog råsocker)

Sjud vatten och kryddor i en kastrull med lock i 5 minuter. Tillsätt sedan teet och låt det dra ytterligare fem minuter. Värm mjölken färdigt i en kastrull tills den börjar ryka. Vispa mjölken till ett mjukt skum. Sila teet och häll det i ett glas. Smaksätt det sedan med sockret och häll på mjölken. Skeda till sist mjölkskummet ovanpå.

Receptet har jag hittat på Kafferecept.se

Lycka till!

Nu skall hela familjen göra inköpslistan till julbordet!

Vi ses!

1 kommentar:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...