torsdag 30 december 2010

Semester!


Livet är bra skönt i alla fall!

Jag har haft semester i två dagar och njuter fullkomligt!

Inte för att jag gjort så inivassen mycket saker eller måsten, utan just för att jag bara varit ledig och haft tid för mina barn och vi kunnat umgås, suttit, spelat spel, fikat och just reflekterat över varandra.

-Underbart.

Sen har vi bakat, det har varit kompisar och vi har förberett årets sista dag men det har varit helt fantastiskt skönt!

Just nu har jag, G och grannen C kommit hem från en fantastiskt härlig middag hos bäsa C. Supertrevligt!

I dag har jag gjort Hallonmakroner, och jag kan säga att jag inte är så stolt över utseendet på dom, för snyggare kunde dom blivit..., men med lite träning så kommer dom bli supertjusiga!

Här kommer receptet som jag hittat på Arla

Hallomkakroner
ca 30 st

4 dl florsocker
125 gr skållad skalad och mald sötmandel
1 1/4 dl äggvita, 3-4 äggvitor
1/2 dl strösocker
1 msk mosade hallon
1 krm röd hushållsfärg

Smörkräm
100 gr smör, rumsvarmt
1 1/2 dl florsocker
1 tsk vaniljsocker
1 äggula
2 msk mosade hallon

Ugnen på 125 grader
Blanda florsocker och mandel, vispa äggvitorna med elvisp.
Tillsätt strösocker och vispa till en ganska fast marängsmet, ca 2 min. Tillsätt hallon och husållsfärg, vispa lite till så att färgen blir jämn. Blanda med de torra ingredienserna till en jämn smet. sprits ut ca 60 kakor stora som 5-kronor på plåtar med smörpapper. Låt kakorna vila minst 30 min. Grädda i nedre delen av ugnen i 20-25 min. Låt kakorna kallna.

Smörkräm
Lägg smöret i en bunke och blanda med florsockret och vaniljsockret. Vispa med elvisp tills blandningen är ljus och porös. vispa ner äggulan och hallonmoset. Bred en klick smörkräm på hälften av makronerna och täck med den andra hälften så att de ser ut som små hamburgare.

Förvara i kyllskåp.

Lycka till!

Vi ses.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...