torsdag 14 oktober 2010

Filmjölkslimpa


Lilla A bara älskar filmjölkslimpa!

Ja, egentligen gör väl alla i familjen det men hon är värst (eller tjatar mest) om att vi skall baka!

När jag var liten var det hemma hos farmor och farfar jag först fick filmjölkslimpa. Och jag kommer så väl ihåg hur god jag tyckte den var, och fortfarande tycker att den är!

Det var högtidligt, för det var oftast runt jul, påsk och på midsommar som hon bakade den. Man åt med andakt!
Sen började mamma med ungefär samma tradition, jul, påsk och till midsommar och så sen jag själv.
Jag har bakat den så länge jag kan minnas och den smakar exakt som farmors! Det är iochfösig från henne som receptet kommer...!
Ibland måste man bryta traditioner och baka den "bara så där" helt utan högtid och bara för att den är såå fantastiskt god!!!

Min farmor Astrid var super på att både baka och laga mat! Jag minns hennes fantastiskt goda kakor (eller krusa) som hon sa på jamska. Och all god mat! Men så jobbade hon på Brinkeboda i Mörsil också! Ett anrikt och känt ställe för många. Där fanns världens godaste smörgåsbord!!!

Jag har inte ätit ett liknade julbord som dom hade där! Makalöst gott!!!

Här kommer receptet;

Farmor Astrids Filmjölkslimpa
2 bröd.
1 liter filmjölk
4 dl brödsirap
20 dl rågsikt
4 tsk bikarbonat
2 tsk bakpulver
i påse malda brödkryddor eller
2 msk anis, krossad i mortel
2 msk fänkål, krossad i mortel
Allt blandas i med elvisp eller i maskin. Det fungerar superbra med elvisp och krokarna som man vispar köttfärs med (spiralerna)

Smöra och bröa två formar och grädda i 150 grader i 1,5 till 2 timmar.
Knacka på bröden och hör om det låter ihåligt, då är dom klar.
Lycka till!!!

Vi ses.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...