måndag 25 oktober 2010

Fransk Afton


Jag måste bara dela med mig av får underbara lördagsmiddag!
Makalöst gott och helt underbara dag för övrigt!

Hela helgen har varit lung och superskön. Solen har lyst från en klarblå himmel och luften har varit så där härlig som den bara är på hösten!

Vi åt Vitvins kokta blåmusslor till förrätt med hem friterade pommes (det var stora A som absolut ville ha pommes till). Vi andra hade nygräddade minibagetter till.

Så fantastiskt gott, och enkelt att göra. Se nedan.
Till varmrätt åt vi Grillad Entrecóte med hemgjorda pommes, en tomat och löksallad och en vanlig sallad till.
Till detta drack vi ett gott franskt rött vin som jag tyvärr inte har namnet på.

Makalöst gott!

Till efterrätt gjorde jag en Baileys Crème Bruleé som var helt fantastisk!
Tyvärr tog jag ingen bild på den!
Däremot kan ni se och njuta av Musslorna!

Så här gjorde jag (receptet kommer från Tasteline och det är Melker Anderssons recept)

En nätpåse blåmusslor
3 st Scharlottenlök (jag tog en gul lök i stället)
1 vitlöksklyfta (jag tog två)
2 msk smör
4 dl vitt vin
2 dl grädde
persilja
Jag började med att lägga musslorna i kallt vatten med salt i en halvtimma. (Ett tips från min kompis), då åker sand och sådant ur, plus att manser vilka som inte sluter sig.
Kasta dom som inte slutit sig.
Finhacka löken och vitlök. Fräs i smöret.
Lägg i musslorna, tillsätt vinet, koka upp och lägg på lock.
Låt koka på stark värme tills musslorna öppnat sig, det tar ca 2 minuter.
Lyft upp musslorna och tillsätt därefter grädden. Låt koka upp.
Fördela musslorna på talrikar eller som jag på ett fat. Mixa spadet och häll detta över musslorna. Strö därefter över persiljan.

Servera med ett gott bröd.

Smaklig måltid!

Vi ses.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...