måndag 11 oktober 2010

Superskön halsvärmare!



Så var man i gång med stickning igen då, lite typiskt mej när det blir höst. Förra året var det "Åremössor". Ja, dom har jag beställning på i år också, men nu är det halsvärmare som skall stickas.
Jag har varit och letat en sådan här halsvärmare men inte hittat någon som jag riktigt gillade.

Jag ville ha den i så här långhårigt och mysigt Mohairgarn.
Jag tänkte mig svarta snygga byxor, en vit skjorta och den här halsvärmaren i en härlig brungrå nyans!
Den blev jättehärlig och var superenkel att göra.
Lite meckigt med så många maskor på rundsticka, men jag är kanonnöjd!

Här kommer beskrivningen;
Jag stickade denna i Vienna som är 90% mohair och 10% polyester.
Lägg upp 200 maskor på 7:ans rundsticka (80 cm).
Första varvet minskar man av 20 maskor gämnt fördelat, dvs ca var 10:onde maska.
Sedan stickar du 4 varv rätstickning (ett varv avigt och ett varv rätt i fyra varv) och då skall det vara 180 maskor. Därefter slätstickning, eller gör du som jag, stickar två aviga och två räta för att få ett litet mönster. Detta gör du tills arbetet mäter 34 cm. Då stickar du 4 varv rätstickning igen.
Maska av och vips så har du en härlig halsvärmare.
Vik den dubbel som en 8:a innan den tas på.
Lycka till!

Vi ses!

1 kommentar:

  1. Åh det är hur kul som helst att sticka den!! Tusen tack för all hjälp:) Kram från blomman;)

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...